Do druhého dne jsem se probouzel s tím, že mě
čeká velezajímavý program od samého začátku. Jediným úkolem tak bylo dostat se
na místo včas, protože druhý den absolvovala v roli otvíračů SILVA NIGRA. Kapelu nesleduji
v podstatě od Ulvberthova tragického skonu a rád přiznávám, že to budu
muset napravit a jejich nová díla sehnat. Ze všech koutů ke mně doléhají zvěsti
o tom, jak skvělou nahrávkou je letošní „Světlonoš“. Byl jsem zároveň velmi
zvědavý na Akharonův vokál, protože toho mám zafixovaného rovněž z dob
dávno minulých, kdy chroptěl v Adultery. Sílu v hlase má pořád, to
ano a jedinou chybičkou bylo, že mu nebylo prakticky vůbec rozumět, což ostatně
nikdy. Ani v tomto ohledu se příliš nezměnil. Celkový dojem
z vystoupení SILVY NIGRY byl ale velmi dobrý, přestože zněly především
písně nové. Zaznamenal jsem „Bibli bolestných nářků“ a samozřejmě řadu skladeb
z posledního záseku těchto neznabohů. Skutečnost předčila má očekávání a
zase se jednou ukázalo, že na Phantoms of Pilsen netřeba dělit kapely na české,
či slovenské a zbytek světa, tady vystupují kapely světové. Mimochodem,
skřípění Skullthronovy Les Paulky mi docela drásalo ušní bubínky, což
nepovažuji za negativum.
Neznám všechno a tak jsem se musel podívat na
metal-archives, kdo jsou TRANSILVANIA
a odkud pocházejí. Rumunsko? Moldavsko? Tak do třetice všeho zlého, nakonec
Rakousko. Vystoupení, postavené na mixu blacku a thrashe mělo potřebnou energii
a tak se do boje v prvních řadách pustila celkem slušná řada pařících
maniaků. Něco z toho vystoupení sálalo a za mě to byl především výkon
bubeníka F. S. Hellblastera, tomu šlapala souprava jako pekelný kotel. Škoda,
že stejně nemůžu ocenit i ostatní hudebníky, ti na mě silný dojem neudělali.
Celkově to bylo prosté a agresivní, takže to velice dobře odsýpalo.
TRANSILVANIA mají krásné logo, skvělého bubeníka a to je asi tak vše. Nějaký
jiný zcela zásadní dojem si z jejich setu neodnáším.
Na MALOKARPATAN
jsem se opravdu těšil už od chvíle, kdy se objevila informace, že nahradí
odstoupivší (po kolikáté už?) Temple of Baal. A místopřísežně prohlašuji, že
jsem za to rád. Tohle mě hodně nadchlo, i když jsem podle ukázek, které mi
zněly v hlavě, čekal ještě hustší kopec srandy, než se na pódiu nakonec
odehrával. Kapela má na kontě jen jednu nahrávku „Stridžie dni“ z loňského
roku a několik rozsáhlých kompozic nám dovezli i do Plzně i s několika lahvemi
vína, kterým rozhodně nešetřili zavdávat svým krkům během celého vystoupení.
Ukázalo se, že to ostřílené pořízky ze Slovenska nikterak neomezuje a tak jsme
si všichni jejich set užili. Co na tom, že Temnohorovi občas vynechaly
hlasivky, vůbec nebylo jeho temným litaniím, tu do hudby, tu do samplovaných mini
inter, vůbec rozumět. Jeho výkon byl neokoukaný a neotřelý. I zbytek základní
sestavy MALOKARPATAN jsou tváře známé kupříkladu z Remmirath a Krolok.
Samostatnou kapitolou by pak mohl být výkon basáka, který předváděl vzhledem ke
své tělesné konstrukci vskutku pekelnou pařbu. V samém závěru večera jsem
ho „potkal“ venku v rohu, asi hledal uplynulý den. MALOKARPATAN byli pro
mě nejpříjemnějším překvapením celého festivalu.
Kde je PANYCHIDA,
tam to žije a zvlášť když je to doma v Plzni. Obdivuji nasazení,
s jakým pánové svůj set odehráli, protože musí být neskutečně
vyčerpávající celý festival řídit, mít v hlavě tolik věcí, že si to my
obyčejní fandové vůbec nedovedeme představit. A na vystoupení to není vůbec
poznat. Profíci! Tentokrát se mi podařilo situaci dokonale podcenit, a když
jsem vešel do sálu, nedokázal jsem se dopředu vůbec procpat a musel vzít za
vděk desátou řadou. I tady jsem si ale tento set náležitě vychutnal a celý ho
propařil. Páteř vystoupení PANYCHIDY tvořily samozřejmě osvědčené klasiky, jako
například nesmrtelná „Running Out of Rules“, či novější „Ryhope“. V průběhu
vystoupení pak došlo i na dvě skladby z „Haereticalia“. Ve chvíli, kdy se
rozjížděla „Josafat“ poněkud jsem zpomalil svůj tep a našpicoval uši, abych
zvěděl, jak se s ní kapela popasuje v živém provedení. Ze studiové
verze jsem docela nadšený a naživo to působilo dobře, jen to mohlo být ještě
mocnější, ale to už bych vážně hledal mouchy tam, kde nejsou. Zvuk měli chlapi
naprosto famózní a u „The Livonian Werewolf“ jsem necítil rozdíl mezi starým a
novým. Velmi vydřená session a zároveň první z trojice kapel, které mě
nejvíce zasáhly a ještě zasáhnout mají.
Vydýchat, občerstvit a zase zpátky na sál, kde už
rozjíždějí svůj set KRATER z Německa.
Mohla to být jen další kapela v řadě, která mohla projít mimo mě, ale
nestalo se. V podstatě klasickým black metalem si mou maličkost poměrně
snadno KRATER omotali kolem prstu. Mám prostě rád tyhle temnější věci a tak
jsem si vychutnával každičký tón skladeb starších. Novinka „Urere“ pak páchne
už trochu experimentátorstvím, ale vůbec mi to nevadí. Samozřejmě i z ní
se hrálo a docela dost. Až fascinovaně jsem hleděl na Abortia, který skřehotal
temné litanie do publika a přitom dával vyniknout svému nástroji, konkrétně
basové kytaře. Ta byla skutečně znát a zase se mi potvrdilo, že hudebníci,
kteří už se rozhodnou pro Les Paul, skutečnými hudebníky jsou. Set mi přišel až
krátký, jak jsem se v něm utápěl a utápět chtěl. Další překvapení a další
pecka mezi oči, dokonce taková, že jsem běžel do distra a domů si přinesl právě
jejich poslední LP desku, doplněnou o jeden další skvost, poslední zásek
Behexen. A pak že to nepřijde.
IX.XI jdou na black metal trochu
jinak a za dobu svého působení na scéně si udělali velmi slušné jméno. Naživo
jsem je zatím neměl možnost vidět, takže jejich vystoupení jistě přišlo vhod.
Rozběhlo se něco, co představovalo agresi, thrashové běsnění i znaky poněkud
veselejšího black ‘n’rollu. Ale bylo to nádherně profesionální. Někomu by mohlo
připadnout, že je to málo underground a možná je to i pravda, ale energie
s puncem švédské školy byla opravdu mocná. Už tak dost tvrdou muziku ještě
umocňoval vokální projev Adriana Lawsona, který tedy má opravdu široký
rejstřík vokálních poloh a ve všech je famózní. Jeho ječák, například, řádně
trhal uši. V dobrém slova smyslu.
Co už rozhodně není underground,
přišlo po krátké pauze. Směju se ještě teď, vůbec ne heavy(power) metalovým SACRED STEEL, ale rekcím některých
návštěvníků, které jsem zaslechl při návštěvě Phantom’s baru ve dvoře. Tak
patří sem taková kapela, nebo ne? Samozřejmě patří a doufám, že její vystoupení
nenechalo na pochybách vůbec nikoho. Věřím, že si ji vychutnal Honza, který
celý set sledoval z boku pódia. Tím, že kapelu pozval, udělal radost nejen
sobě, ale i mně. SACRED STEEL totiž nejsou žádný prvoplánový projekt, ale
ostřílení matadoři, kteří mají co nabídnout a nabídli čistě heavy metalovou party
se spoustou skvělých sól, čistého zpěvu a mocných sborů. Co jsem zaznamenal,
tak hudebníci hráli takový průřez vlastní tvorbou a osobně mě nejvíc chytla
„Metal is War“ ze třetí desky „Blood Lust“. Jak sám Grif v typických lennonkách
poznamenal, slaví kapela 20 let na scéně a tak proč to neoslavit u příležitosti
10 let trvání Phantoms of Pilsen. Zajímavá kombinace a vystoupení zasluhující
hlubokou úklonu. Dovolím si zde malou poznámku k dramaturgii festivalu,
tady zafungovala skvěle a přetnutí black metalového proudu heavy metalem
považuji za geniální tah.
MOSAIC, ač měli krásně vyšperkované pódium, mě nepřesvědčili a po
třech skladbách jsem odešel. Ne, že bych neměl rád mystický black, ale ke
snažení Němců jsem si nějak nenašel cestu. Zásadní podíl na tom měl delayovaný
vokál, jenž přeřvával vše ostatní. Po skvělém hudebním a zvukovém zážitku
z předchozí formace, jsem nedokázal přepnout a řádně si podobnou hudbu
vychutnat. Asi už se začala projevovat i trochu únava a tak nevím, co bych
k tomu měl dodávat.
O přestávce jsem se vrátil
poměrně brzy, abych si našel místo na mezinárodní projekt LUCIFYRE, kteří zvučili a dotahovali vše do detailů, až to bylo
jednomu nepříjemné. A nedivil bych se, kdyby svým přístupem otrávili zvukaře.
Styl, který LUCIFYRE produkují, téměř nevyhledávám, ale jejich pojetí death
metalu, který střídají s vybrnkávanými pasážemi mě ve studiové podobě více,
než jen zaujal. Zní to krásně odspodu, aby se to rozvinulo v mocnou vlnu,
která drtí všechno a vše živé. Naživo pak vše znělo jak z nejzazších
hlubin pekla. Kapela odehrála snad celou poslední řadovku a přidala několik
skladeb starších. Tolik nekompromisnosti a agrese jen tak někde nenajdete, a
pokud bych měl jmenovat největší hvězdu sobotního programu, pomyslná koruna po
právu sedne na hlavu frontmana T. Kause. Masakr, zohavení, zničení, devastace.
Smrt a nic už víc.
Osobně příliš nechápu zanícení
některých jedinců pro NECROPHOBIC, kteří
celý desátý ročník nejlepšího festivalu na západě Čech uzavřeli. Víc ze mě, co
se týká kapel, nedostanete.
Žádné komentáře:
Okomentovat