24/09/16

Prague Death Mass III - II.



Prague Death Mass III

II.

Druhý den pro mě začal už v devět ráno, jelikož nejen běsněním a křepčením ve Futuru živ jest Darkangel. Mohl jsem se jet podívat do Kutné Hory prohlédnout si nějaké ty ostatky ze třicetileté války, jenomže já tu kostnici znám. Pro zahraniční návštěvníky možná příjemné ukrácení času, ale já dal přednost procházce po Praze ve společnosti krásné dámy, přičemž jsme měli v plánu stihnout dvě výstavy. Nakonec zbyla jen jedna v ateliéru Josefa Sudka, protože druhou ve Valdštejnských zahradách nám jaksi odepřeli, i když měla trvat do 16. září včetně. I tak ale návštěvy Malé Strany nelituji, ty zahrady mají své kouzlo a v dosud ještě parném dopoledni je blízkost vody skutečným balzámem pro tělo i duši. Krásný den vyvrcholil dobrou večeří a snění vystřídaly přípravy na druhý den festivalu, který sliboval mnohá, z mého pohledu velmi lákavá jména, tak především Shrine of Insanabilis, Islanďany Sinmara, pouťušku Батюшку a celou řadu dalších.


Tentokrát se mi podařilo vše časově zkoordinovat a do klubu Futurum jsem dorazil za deset pět. Čerchmanti a čerchmantky si tentokrát dali na čas, což se projevilo poněkud volnějším prostorem před pódiem, kde s úderem 17:00 rozjeli svou pekelnou půlhodinku GOAT TORMENT. Přiznávám, že jsem od Belgičanů nic nečekal a nikdy bych si nepomyslel, že budu chtít GOAT TORMENT někdy slyšet znovu, tedy na začátku vystoupení, po něm jsem na celou věc změnil názor. A nebylo to jen tím, že zvuk byl minimálně o level lepší, než včera. Především za tím stál výkon kapely jako celku. Chlapům to neuvěřitelně šlapalo, rytmika jak z učebnice. Kromě ní v průběhu vystoupení vyplouvaly na povrch velmi zajímavé melodické linky, které se objevovaly jakoby odnikud, a jak rychle vznikaly, nořily se zase rychle do rachotu hromů. Za mě tedy palec nahoru, nejen pro GOAT TORMENT, ale i pro mocnou ruku pořadatelovu, která tak dobře zvolila první kapelu druhého dne.

Pokud byla předchozí banda příjemným překvapením, tak SHRINE OF INSANABILIS mě rozpálili do běla. Neměl jsem moc času naposlouchat jejich tvorbu před koncertem, ale z toho, co jsem slyšel, tuším EP „Tombs Opened by Fervent Tongues“, jsem věděl, že se nejspíš nudit nebudu. A naživo zněly skladby ještě mnohem agresivněji, přesto přesvědčivě a uvěřitelně. Atmosféru vystoupení podtrhovalo démonické vzezření bezejmenného vokalisty, jeho neustálé grimasy jdoucí od zlých vše pronikajících pohledů až k nepřítomným liniím kómatu, mezi kterými dštil do publika nekonečné litanie a i mezi skladbami jakési podivné kletby. Parádní vystoupení, ke kterému není moc víc, co dodat. No, pokud by se měla kvalita dnešního dne stupňovat a program gradovat, jsem zvědav, čeho se ještě dočkáme.

Příjemné jsou tyhle dlouhé pauzy mezi vystoupeními jednotlivých účastníků, zvlášť když se nad Prahou stáhly mraky a venku lilo jak z konve. Vzduch se vyčistil a bylo to znát i v kapli zla, tedy rozuměj na sále, kde se chystali k vystoupení DARVAZA. Kapela jako taková má na kontě jen dvě Epka, dva hlavní protagonisté však na krku mnoho obrácených křížů. Hovořím o Omegovi a Wraathovi (Luctuovi), kteří spojili síly pod vlajkou téhle nesvatosti. Zabít se nás pokusila kapela už dlouhým intrem v podobě hukotu much nad rozkládající se mrtvolou. A zabíjelo se dál, klasickým black metalem, ale co jiného očekávat. Sekanice řádná v běžných intencích.  Jen mi místy připadalo, že vystoupení dělá především Wraath, který zběsile pobíhal po pódiu a strhával na sebe veškerou mou pozornost. Sice neřádil ani zdaleka tak, jak ho znám z OTOH, ale stejně. Pro mě tenhle set byla taková malá one-man show a můj zrak se stáčel výhradně k frontmanovi. Ostatní působili sympaticky… civilně. Z hudebního hlediska mě to nijak zvlášť nepřekvapilo, ale rozhodně to nebyl promarněný čas. Přesto, předchozí parta mě bavila víc.

Blíží se dvacátá hodina a pro dnešek asi hodina H, s napětím očekávám příchod SINMARA. A vybral jsem si k tomu místo ve třetí řadě uprostřed a zatraceně dobře jsem udělal. Na pódium vtrhly bestie vyvržené z pekla islandských sopek a vše, co jim stálo v cestě, bez milosti sekali na kousky. Zvuk měli naprosto excelentní a do pódiové show vrhali neskutečné úsilí a dynamiku. Tak přesně na tohle se vyplatilo čekat. Miluji black metal s akcenty, který si nemůže dovolit každá kapela a tak většinou končí v hranicích standardního black metalu, případ SINMARA tohle ale rozhodně není, ti hranice neznají a tak otevírali chřtány sopek hudbou hned v několika rozdílných rovinách, které však měly styčné body, byť k jejich propojení byly potřebné, ba přímo nutné (dis)harmonie, jejichž škála je v podání Islanďanů nepřeberná. Ačkoliv v sále bylo již o něco líp, zase jsem se zpotil jak vrata od chlíva a v duchu si přál, aby tenhle večírek nikdy neskončil. Ještě dlouho po odchodu Islanďanů a zatažení opony jsme skandovali: „Sinmara… Sinmara…“ Prozatímní TOP celého festivalu a jestli u něj zůstane je otázkou druhé poloviny dnešního nesvatého dne a především zítřka.

Bartek zasmrděl celý prostor klubu Futurum kadidlem, aby podkreslil to, co se má v následující tři čtvrtě hodině odehrát, megabombastické představení Poláků БАТЮШКА. Za zvuků intra napochodovala sestava včetně tří živých vokalistů, kteří měli obstarávat liturgické zpěvy. To je totiž největší lákadlo a ozvláštnění tvorby téhle polské formace, jinak strnulé na až dřevním black metalovém základu. S jedinou fošnou na kontě „Литоургиа“ však řádně rozvíříli kalné vody black metalu. Pokud jde o lidi z mého okolí, téměř všichni vychvalovali desku do nebes, no já ji spatřuji spíš průměrnou, a když už se někdo pustí na tuhle cestu (ne)pravoslavných mší, ať je dělá, ale ubere na tom black metalu. Pak by vznikla neobyčejná a originální deska. Doufal jsem v sílu živého přednesu a zároveň se obával zvuku, protože pokud by zvukař nezvládl správně nazvučit ony pěvce, či přednášející, byl by to leda průser. Naštěstí k tomu nedošlo a tak Bartek spustil: „Chci vidět vaše ruce nahoře… БАТЮШКА… Литоургиа…“ a audiovizuální vystoupení mohlo začít. Co se týká té složky vizuální, opravdu bylo na co koukat, celý ansámbl navlečený v kutnách zdobených prastarými symboly a s rouškami přes obličej. Tak konečně příchod něčeho tajemnějšího, když většina předchozích umělců disponovala spíše příjemně civilním projevem. Do toho svit svic, smrad kadidla. Divadlo téměř dokonalé.  БАТЮШКА odehráli takřka celou aktuální desku myslím se správným nasazením a zvuk leckde leckdy lahodil uším, žel po třetí skladbě jsem zjistil, že z toho na mě nic nedýchá, podobně jako z desky. Dále pak, že vynucené umístění bicích v pravém rohu jeviště nedopadlo zrovna na výbornou. Nechytil jsem asi úplně dobrou pozici k poslechu téhle sebranky, i z důvodu, že řada lidí dorazila druhý den hlavně na БАТЮШКY, a dost hnusně do mě narážely podivné ozvuky bicí soupravy snad od stěn, snad od stropu, což mi umělecký zážitek docela kazilo. Nicméně jsem to tak nějak s mírným ústupem do dister, abych stihl zakoupit novinku Cult of Fire, která se o den zdržela v Loděnicích, doposlechl.

Je jen jediná cesta. Cesta, ze které není návratu. Mystický zážitek přichází, obestoupen strážci tajemstev nejtemnějších IRKALLIAN ORACLE. Tihle démoni vystoupili z hlubin nenávratna a spustili svou black deathovou nenávist, jež způsobila naježení celé mé srsti a uvrhla mě i s mnohými jedinci přítomnými v tuto hodinu v kapli zla do samotného marasmu roklí neprobádaných. Na rozdíl od Батюшки a i včerejšímu setu Shibalby bylo vidět a slyšet, že tady to někdo bere a žije zatraceně vážně. Skladby se hrály jak z aktuální „Apollyon“ tak i z desky první a šlo o dokonalý návrat nezářného zla, kdy by se atmosféra prosycená odérem hniloby a asfaltové černé lávy, dala krájet. Před očima jsem měl jen a jen temnotu, ze které jsem se odvážil občas vyhlédnout směrem k pódiu a viděl, co kapela provádí. Krom klasického běsnění černých vichrů tu a tam zavanuly vánky netradičních nástrojů, namátkou gongu, tamburíny (na chvilku jsem měl na tváři i úsměv, to když frontman svou vehemencí tamburínu rozbil a snažil se ji bez negativního dopadu na vystoupení „spravit“). Byla to jen krátká chvíle, pak jsem se znovu nechal převálcovat černou lávou, na jejímž konci převzal aktivitu obyčejný zvoneček. Zazvonil zvonec a vystoupení byl konec. Vystoupení, které mě dostalo hluboko pod povrch zemský. Jestli se vrátím k tomu, abych absolvoval zbytek pátečního programu tady nahoře, si vůbec nejsem jist. Dokonalost!

Proběhla klasická vydýchávačka, venku bylo příjemně, ale mě stále sžíral černý mráz jdoucí odkudsi z mého nitra, kam jej vložilo předchozí vystoupení. Při návratu jsem měl v jedné věci jasno, na PROFANATICU kouknu pěkně z povzdáli. Stejně nemělo cenu se mezi ty bestie dopředu drát, tihle Amíci jsou pro mnohé modlou a ikonou. Můj šálek čaje to není a doma bych to určitě neposlouchal, jedná se o dost minimalistický death-black, mám mnohem raději personálně provázané Incantation. Z vystoupení sálal dokonalý primitivismus, Paul Ledney za bicími vypadal jak dědeček hříbeček a image kapely mi připomínala spíš obrázky z dětských knížek, sami si můžete domyslet z jakých. Ovšem jedna věc se uskupení PROFANATICA upřít nedala. Dýchala z nich obrovská zkušenost, umožňující jim minimalistickými prostředky rozsekat všechny a všechno. Svým způsobem je to jedinečné umění a ukázka toho, že black a death mají v dnešní době nekonečně mnoho forem. Skladby byly úderné a krátké, výrazně se do vystoupení promítal i Paulův nahallovaný mikrofon. Podle mě měl větší kouzlo mezi skladbami, než uvnitř nich, ale komu to vadilo. PROFANATICA je hudba pro fanatiky a ti si tuhle zběsilost určitě užili, byť si v kotli nejspíš rozmlátili palice. Tomu tato rubanice skutečně přála.

Závěr obstarali RAVENTALE, kteří přeskočili ze včerejška na místo odstoupivších Lamia Vox. A do dramaturgie večera až nečekaně zapadli. Většinou to bývá tak, že poslední kapela není hlavní hvězdou a zastává roli návratovky, takové berličky, aby se všichni dali do pořádku, trochu se osvěžili neexcelentním Xcelentem a odtáhli do svých dočasných temných brlohů. Od ukrajinské partičky jsem nečekal nic moc, ale jejich pojetí blacku v kombinaci s doomem jsem vydržel do konce, zase na pěkném místečku uprostřed sálu. Snadno, počet přihlížejících se snížil po Profanatice na třetinu, což mi vyhovovalo. Nic výjimečného sice Ukrajinci nepředvedli, nicméně, jako tečka za druhým dnem, fungovali výborně.
Klub opouštím tentokrát jako jeden z posledních s dobrým pocitem, že druhý den předčil ten první o jeden stupínek. V myšlenkách se tu a tam vracím k Sinmara a Irkallian Oracle a tu a tam vzhlížím k zítřku, který může být ještě lepší, než to, co právě skončilo. S pocitem naplnění pak vrhám své tělo i tvář do náručí matky Noci.

P. S. Pokud máte chuť si přečíst poněkud odlišný pohled na věc, mrkněte na http://sicmaggot.cz/reporty/, kde v dohledné době najdete report od  Metacyclosynchrotrona.

Žádné komentáře:

Okomentovat