01/06/16

SÓLSTAFIR, Praha, palác Akropolis, 22.5.2016



Ten příběh začal už dávno. Náš příběh, který společně píšeme a prožíváme. Příběh cesty, na jejíchž některých klikatých uličkách mnohdy mrazilo. Příběh, který nelze slovy popsat, ovšem jeho existence je základem jednoho příjemného zastavení na naší cestě. Bylo na ní hodně těžkých pádů, které jsou zároveň zdrojem nekonečné snahy o znovu vstání a posunutí se k mnohem, mnohem příjemnějším věcem, pocitům, emocím a radostem. A i to byl důvod, proč jsme se rozhodli navštívit palác Akropolis a trochu těch věcí sdílet s kapelou, jež se vryla do našich srdcí možná stejně dávno, jako kdy tento příběh začal, islandskými SÓLSTAFIR.

Někdy v březnu jsem narazil na informaci o turné, které kromě zážitku s kapelou samotnou slibovalo i „něco navíc“ v podobě smyčcového kvarteta a hostujícího mistra pianisty. Těžko odolat. Zbývalo tedy rozjet přípravy. A protože jsem člověk, který má rád řád podobných věcí, kdy vše klape na minutu přesně a kdysi jsem byl v podobném plánování dobrý, prostě jsem to zkusil znovu a tak jsme se ocitli v neděli 22. května v autobusu směr Praha. Po poněkud krkolomné cestě dorazili do velice příjemného hotelu Aron a s dostatečným předstihem se ubytovali na strategicky výhodném místě. V plánu byla večeře a posezení ve Vinohradském pivovaru, jenomže se ukázalo, že až tak dobrý plánovač nejsem a chybička v podobě bloudění zkrátka nastala. Po marných pokusech s mapami nejrůznějších providerů se ukázalo, že nejlepší je se na cestu zeptat Pražanů a ti poradili. Jenomže vinou mé neschopnosti jsme jedli na poslední chvíli v restauraci naproti klubu a jen tak vyhlíželi z okna, jestli už do klubu pouštějí, ale stále viděli krátkou frontu před Akropolí. V klidu jsme tedy pojedli, zaplatili a přesunuli se do klubu přesně na čas. V tu chvíli přišlo první překvapení… vůbec jsem nečekal, že na Islanďany dorazí taková masa fanoušků. Nahoře pořadatelé ještě dost prudili s lístky a dole… dole bylo na 700 lidí. Lidí tak rozdílných i po hudebním vnímání světa, že na ně určitě během článku ještě přijde řeč.
 
Rezignovali jsme na tlačení se k pódiu, prostě to nešlo, avšak „stoják“ na schodu za zvukařem se ukázal jako jedna z nejlepších možností, kterou jsme mohli zvolit. Bylo odtud krásně vidět, a že bylo na co koukat. Z reproduktorů se linuly tóny intra „Náttfari“ a na obřím plátně se proháněli vikingští válečníci. Už to samo o sobě bylo dech beroucí a ohromující. Dav fans téměř vzýval hudebníky, aby co nejdříve nastoupili na pódium a započali dílo hodné jejich jména – první část večera zvanou „Otta“. Hudebníci za šíleného řevu publika nastupují na pódium, chopí se svých nástrojů a trochu překvapivě na úvod rozjíždějí skladbou „Dagmal“, která se k nám šířila pomocí reprobeden a pro kapelu tolik typických aparátů Orange, společně s hudbou začala jít ruku v ruce projekce a světelná show. Celkově tohle všechno ladilo naprosto fantasticky, až z té profesionality běhal mráz po zádech. Musím, říct, že něco tak vrcholně domyšleného a doladěného jsem pěkně dlouho na koncertě neviděl. Pak už šlo vše jako po drátkách a „Otta“ se vrátila do intencí, které známe z desky, krom toho, že některé skladby byly doslova vybičovány do nezměrných délek, což rozhodně neubíralo na mistrovství SÓLSTAFIR, spíš naopak. Dokonale zněla titulní skladba i díky tomu, že kytarista Sæþór se nebál vyměnit “lespaulku“ za obyčejné banjo, které ohromně ladilo k jeho outfitu. A emoce se kradly do našich těl, i do celého už notně rozvášněného davu. Sympaticky působil i smyčcový kvartet, který naživo prezentoval tiché úlomky hudby SÓLSTAFIR a přispíval k atmosféře celkového vyznění koncertu měrou vrchovatou. Pravda, člověk se musel vyrovnat s poněkud jinak pojatým zvukem, což mohlo trvat tak přes „Lágnætti“ a „Ottu“, potom už jsem se nechal jen a jen unášet a tak nějak se snažil vidět, slyšet a žít, to, co obyčejný lidský mozek dokáže pobrat, protože ta harmonie všech složek byla až neuvěřitelná. Dovoluji si tvrdit, že jsem se spletl, když jsem SÓLSTAFIR nazval hudebníky. Oni jsou tvůrci hudby, tvůrci emocí… oni nehrají… oni vibrují, šumí a rezonují a jsou v tom opravdoví mistři. Je velká škoda, že publikum nebylo schopno pobrat sílu atmosféry a nechápu proč, když frontman žádal o klid v úvodu „Rismál“ podařilo se to až na potřetí, načež ovšem některá z davu zakřičela „I love you“. Hloupá banalita, která dokáže pokazit mnohé. Raději zpět ke kapele, která by obstála velmi dobře jen jako hudební těleso (třebaže „jen“ s hostujícím bubeníkem), ale hlavním tahounem celého projektu a devizou je právě pan Aðalbjörn Tryggvason. Je skvělým frontmanem s nezaměnitelným projevem a obrovskou mírou přidané hodnoty. Je v dobrém slova smyslu neskutečné, jak dokáže střídat emoce. Chvíli šíří vlny melancholie, aby vzápětí mrštil takovou dávku energie do publika, že se z jeho ozvěny ježí vlasy. Neskutečný chlapík, který je snad obdařen vším, co si lze představit. Severští bohové mu dali do vínku kromě hlasu i pohybový a herecký talent. Toho, ač se během vystoupení stále něco dělo, si nešlo nevšimnout. Další takovou „drobností“ je gradace vystoupení SÓLSTAFIR  a chvíle, kdy mi naskakovala husí kůže. Poprvé, když si sedl copatý Svavar Austman vedle hostujícího klavíristy Martina Powella a spustili hru na čtyři ruce v úvodu „Midaftan“. A mrazení neutuchalo, až do konce první poloviny večera, kdy vše vyvrcholilo písní „Náttmál“.


Mám tohle rád i z desky, a dvě poslední skladby považuji za to nejlepší, co kdy SÓLSTAFIR složili, takže pochopitelně mi způsobili zážitek hraničící s totální katarzí. Tohle mi bude znít v uších hodně dlouho. Nějakým záhadným způsobem se mi totiž podařilo odfiltrovat hvízdání v levém uchu, které neměla na svědomí kapela, ale slečna vedle mě, kterou někdo bohužel naučil hvízdat na prsty, a ona si lechtala ego tím, že to může předvést. Bez ohledu na to, jestli po odeznění skladeb, nebo během nich. Je mi to líto, ale „Slečno, chovala jste se jako totální kráva. Vlastně spíš pasačka krav, už jen ty vidle chyběly!“ Obecně se mi chce říct, že některé reakce publika výrazně rušily prožitek z umění SÓLSTAFIR. Beru bouřlivou atmosféru a komunikaci publika s kapelou, vždyť i Aðalbjörn si to užíval a párkrát vtipně poznamenal: „…v Praze bychom měli hrát každý rok…“. Ovšem někteří fanoušci provozovali ložené vágusovství a čeho je moc, toho je příliš. No jdu si dát vodu, než nám začne druhá polovina koncertu.

Po patnácti minutách na oddech se Islanďané vracejí, aby navázali na skvělý předvedený výkon a odehráli něco ze starší tvorby. Na záseky z black metalových začátků ale můžeme rovnou zapomenout, do obrazu večera by nejspíš ne úplně zapadly a tak zaznějí převážně skladby z desek „Köld“ a „Svartir Sandar“. Nevím, jak ostatní, ale já vnímal druhou polovinu vystoupení snad ještě intenzivněji, než první část. „Djákninn“ odehrála kapela bez kvarteta za zády, a i to mělo své kouzlo, protože energie, jaká z tohoto kusu čišela, byla ohromující. Doufal jsem ale, že se smyčce vrátí. Mé přání jakoby bylo vyslyšeno a zbytek vystoupení už probíhal víceméně standardně. Zazněla titulní skladba ze „Svartir Sandar“. Hodně příjemná byla i „She Destroys Again“, během níž jsem zrakem přejížděl po křehké cellistce a všiml si, že paří jak o život. Takové malé zpestření. Nemůžu jinak, než věnovat zvláštní pozornost slovům frontmana před „Necrologue“. Doslova řekl: “Dobrá polovina z vás tady v sále trpí depresí nebo jinou duševní poruchou. Polovina z vás ji nedokáže zozeznat. Je velice důležité ji rozeznat…“ a pak věnoval skladbu svému mrtvému kamarádovi. Neudržel jsem emoce, protože o tomhle tématu vím víc, než bych si možná přál. Pro mě jednoznačně druhý vrchol večera, byť vše mělo ještě gradovat. Ano, náramně jsem si užil „Fjaru“, která vyznívá naživo mnohem lépe než z desky, opominu-li tedy, že houslistka by se asi zpěvem neuživila.  Byl jsem pohlcen atmosférou „Fjary“, ale stejně, nejvíc mě rozbil právě zmíněný „Necrologue“. Pak už jsem vnímal jen, že Aðalbjörn prohlásil, že by v Praze chtěli SÓLSTAFIR hrát každý víkend, což evidentně značilo, jak moc ho to baví a jak moc si to užívá. Jednoznačně to bavilo i zbytek zainteresovaných. Přišel čas představit je jmény a také spustit závěrečnou „Goddess of the Ages“, rozsahem nejdelší kus celého dnešního zážitku. V tu chvíli bylo jasno, že přídavek nebude, i tak se ale kapela vlivem nadšeného potlesku, který téměř bořil zdi paláce Akropolis, vrátila, aby se poklonila českému davu, který i přes těch pár jedinců, si takovou úklonu zasloužil. Odcházejí… uteklo to strašně rychle… odcházejí… tvůrci hudby, tvůrci emocí… nehrají… vibrují, šumí a rezonují… a zanechali v nás nesmazatelnou stopu. Sluší se poslat alespoň takhle na dálku veliký dík a přání brzkého návratu do České republiky. Hovořit o tom, co se zde odehrálo 22. května 2016, jinak než v superlativech zřejmě nelze, takhle dobře odehrané a po všech směrech sladěné vystoupení jsem dlouho nezažil a dlouho nezažiju. To je tak, když jdete natěšení na koncert a dostanete mnohem víc, než jste očekávali. A tak se rozloučím zmínkou o dobře zásobeném distru, u kterého bylo možné se s kapelou klidně vyfotit, protože na hvězdy si chlapi rozhodně nehrají. Odolal jsem, vlastně jsem nikdy nebyl sběratelem fotek. Sbírám zážitky a o ty mě nikdo nepřipraví. Nikdy.

Pozitivně konsternováni se přesouváme zpět na hotel, dát si rychlou sprchu a emoce vstřebat. Odpočinout do rána s tím, že nás ještě čeká pondělní program, objev parku „Parukářka“ a s hudbou SÓLSTAFIR v hlavě uvědomění si nádherných kontrastů všedního i nevšedního (toho včerejšího) světa. Co na tom, že jsme včera, kvůli blbosti autora článku, nestihli návštěvu Vinohradského pivovaru, dnes je krásný den a vše se dá ještě napravit a tak i činíme. Vlastně je dobře, že jsme včera bloudili, jinak by nás nikdy nenapadlo zkusit restauraci Open, kde jsme se nadlábli královsky a nakonec, jistě, došlo i na to vinohradské pivo. 


Dost možná nejlépe prožitých 28 hodin mého života, překrásné to zastavení na naší cestě, další kapitola velkého příběhu.

Video poskytl Aleš Komárek - Enochian photographer@facebook

Žádné komentáře:

Okomentovat